"Üdvözlet, drága kisunokáim! Az 1,3 millió követőmnek üzenem, hogy a világ legmenőbb nagymamája, a 89 éves gamer, itt van veletek!"


Shirley Curry tíz éve rendszeresen közvetíti, hogy nyílt világú szerepjátékokkal játszik, természetes, egyszerű kedvessége pedig még egy stroke és egy súlyos kiégés után is tökéletes ellenszere a toxikus videojáték-kultúrának. Azok is tanulhatnak tőle, akiknek még sosem volt a kezében Xbox-kontroller.

Ha azt mondom, "gamer", valószínűleg egy képet formálsz magadban, amely attól függ, hogy van-e a közeledben valaki, aki rendszeresen játszik. Ha van, talán nem egy pattanásos, idegesítő tinédzsert képzelsz el, aki képtelen elszakadni a Fortnite (vagy esetleg a Minecraft) világától. Pedig a játékos közösség már rég túllépett ezen a szűk kereten; ma már számos ember, köztük negyvenes apák, anyák, kétkezi munkások, könyvelők és cégvezetők is rendszeresen leülnek a számítógép vagy konzol elé, hogy átéljék a digitális kalandokat. A játék ma már nem csupán hobbi, hanem életforma is, amely összeköti az embereket, függetlenül a koruktól vagy foglalkozásuktól.

Mindenki számára nyilvánvaló, hogy nem egy 89 éves nagymamát képzelsz el, aki olyan szenvedéllyel játszik a gamerek kedvenc kardos-varázslós szerepjátékain, hogy még a Z-generáció legprofibb játékosai is csak ámuldoznak. Különösen lenyűgöző, amikor megtudják, hogy Shirley Curry túlélt egy stroke-ot, visszavonult, majd mégis úgy döntött, hogy visszatér, és ott folytatja, ahol abbahagyta. Az internet pedig végtelenül hálás neki: jelenleg ő az a különleges figura, aki a megosztottság, a gender- és identitáspolitikai viták, valamint a gyűlöletkultúra által szétszakított közösségben mindenkinek imponál. Shirley mindenki szemében egy igazi ikonná vált.

Curry, akit sokan Skyrim Grandma-ként ismernek, első pillantásra talán szokatlan hobbit űz, de valójában egy teljesen hétköznapi nő, legalábbis az eddig nyilvánosságra került információk alapján. Egész életét nyugodt munkahelyeken töltötte: az ötvenes években egy édességgyárban dolgozott titkárnőként, majd később a Kmart hipermarketlánc ruházati osztályának menedzsere lett. 1991-ben, 55 évesen nyugdíjba vonult, és azóta is csendesen él Lebanonban, Ohio egyik bájos kisvárosában, amely nem azonos a közel-keleti országgal. A város egyik legismertebb látnivalója a történelmi The Golden Lamb szálló, de Curry maga is jelentős figura lett, hiszen ő a térség legnagyobb követőtáborral rendelkező YouTube-sztárja. Négy gyermeke, kilenc unokája és - egyelőre - három dédunokája van, szabadidejében pedig horgolt, mielőtt a szerepjátékok világába merült volna.

Shirley életében egy különleges fordulatot hozott a kilencvenes évek közepe, amikor az egyik fia meglepte őt egy számítógéppel. Az új játékgép azonnal magával ragadta, hiszen a fia telepítette rá a népszerű Civilization 2-t, amely egy körökre osztott stratégiai játék. A játék varázsa gyorsan elbűvölte, és ahogy ő fogalmazott: „onantól kezdve nem tudtam megállni.” Ahogy telt az idő, a Civilization 2 kihívásai már nem tudták eléggé lekötni a figyelmét, így Shirley új felfedezésekre indult. Az új kalandok során rátalált a nyílt világú szerepjátékokra, amelyek lehetőséget adtak arra, hogy teljesen egyedi karaktert alkosson meg, akit a saját ízlése szerint formálhatott. Ezek a játékok általában egy hatalmas kontinensen játszódtak, ahol a játékosok szabadon barangolhattak, felfedezhették a vidéket, és tetszésük szerint teljesíthették a különböző küldetéseket. A fő történet mindig ott volt, de a valódi élményt az adta, hogy Shirley saját tempójában haladhatott, és bármikor megállhatott, hogy felfedezzen egy festői falut, vagy csak egyszerűen élvezze a virtuális tájat. Ha pedig a hangulata úgy kívánta, akár egy félelmetes harcost is játszhatott, aki megfélemlíti a helyi lakosokat. A lehetőségek határtalanok voltak, és Shirley számára a játék nem csupán szórakozás volt, hanem egy új világ felfedezésének izgalmas kalandja.

A Sykrim-nagyi esetében természetesen szó sincs arról, hogy a trendekre figyelne, ő mindig a történetek mélyére hatol. Már 2007-ben csatlakozott a YouTube közösségéhez – akkoriban a platform még egészen más világot kínált, a ma elterjedt élő közvetítések és rövid videók nélkül. Ekkor találkozott a korszak legnépszerűbb videojátékaival, de kezdetben csupán nézőként tevékenykedett; egy interjú során elárulta, hogy sosem gondolta volna, hogy egyszer ő is a tartalomkészítők közé tartozik majd. Azonban a barátai és családja, látva a szenvedélyét, buzdítani kezdték, hogy vágjon bele a dologba. Így 2015 szeptemberében végül megosztott egy videót, amelyben a Skyrim című sárkányos fantasy játékot játssza. Ez a játék mára a videojáték-történelem egyik legismertebb és legmeghatározóbb darabjává vált, és a Sykrim-nagyi videói is hozzájárultak ahhoz, hogy ez a műfaj még népszerűbbé váljon.

Ez volt az első két mondata, és rögtön médiatörténelmet is írt velük. Hogy mi történt, arról egy évvel később mesélt egy interjúban. "Másnap felkeltem, megnéztem a mailjeimet, és láttam, hogy 11 ezer új üzenet vár az új feliratkozóktól. Nem tudtam, mi a teendő, azt sem, miért küldték egyáltalán az üzeneteket. Fogalmam sem volt semmiről, csak ültem és sírtam, akkora sokkban voltam." Mindezt úgy, hogy még webkamerája sem volt, azaz látni sem lehetett őt, csak a hangját hallották.

Utólag perszer érthető: az internet már akkor, 2015-ben sem volt egy különösen békés hely - pedig akkor még szó sem volt a #gamergate botrányról, amely nagyjából a játékos közösség #metoo-ja volt -, a csendes többségnek tehát olyan volt a banditákat és élőhalottakat rutinosan gyilkolászó nagymama kedélyes kommentárját hallgatni, mintha egy óázisba értek volna a sivatag közepén. Őszinte, egyszerű feelgood-kontent volt ez, semmi több, és ebből szerencsére a mai napig sem engedett.

A videót azóta majdnem hárommillióan látták, Sirley követőtábora pedig rohamosan nőtt, főleg, amikor beszerzett egy webkamerát. Amit a fia telepített és bírt működésre, mert neki azóta sincs sok köze a számítástechnikához: fel tudja venni a játékot és saját magát, illetve feltölteni mindezt a YouTube-ra, de sosem vág, szerkeszt és nem írja meg előre, mit fog mondani. Azt is az egyik rajongójától tudta meg, hogy a YouTube-on ez az általános; azóta sem érti, miért nem rögtönöz mindenki. "Én csak ülök és dumálok, ez a legjobb az egészben."

Cukiságfaktor ide vagy oda, azért még ő is találkozott az internet sötét oldalával: amikor elkezdett játékvideókat feltölteni, többen ráírtak, hogy tudják ám, hogy nem is egy idős nénit hallanak, hanem egy hülyegyereket, aki szoftveresen változtatja el a hangját. Sokan pedig elhitték ugyan, hogy az, akinek mondja magát, de úgy voltak vele, hogy

Szerencsére sokkal többen voltak a támogatók, és amint webkamerán is megmutatta magát, el is csendesültek a hitetlenek, így Shirley folytatta a hobbit. "Most már tudatosan terjesztem is azt, hogy a videojáték nem csak a fiatal fiúnak való. Hanem a lányoknak, idősebb férfiaknak, nőknek is, úgyhogy én sem megyek sehova. A fiatalok, akik most játszanak a YouTube-on, azoknak ez később is természetes lesz. Egyszer majd visszanéznek, és eszükbe jut, hogy most ugyanazt csinálják, amit Shirley nagyi csinált, amikor megmondták neki, hogy húzzon innen." Több idős játékossal is tartja a kapcsolatot; mint mondta, dühíti, hogy sokan nem merik vállalni a korukat, mert félnek a csúfolódástól. Ő már megtanult nem tudomást venni a negatív kommentekről, vagy egyszerűen törli őket - "a kezedben a hatalom!".

Egy különösen megható üzenet egy látássérült játékostól érkezett, aki azért követi a nagymamát a YouTube-on, mert nála jobban senki sem írja le, hogy mi történik éppen. Shirley folyamatosan kommenteli a játékot, de eszébe sem jutott, hogy az ilyesmi ezért is fontos lehet.

A videóit mindig azzal a kedves üdvözléssel indítja, hogy "sziasztok, kisunokák", ami nem csupán egy marketingfogás, hanem a család iránti szeretetének és közelségének kifejezése. Mivel az idejének nagy részét a családjával tölti, számára teljesen természetes ez a köszönés. A legnagyobb meglepetés számára az volt, amikor felfedezte, hogy a fél YouTube közösség pótnagymamaként tekint rá.

Shirley karrierje tele volt lehetőségekkel, amelyek bármikor átformálhatták volna őt egy ipari ikonként – mint márkát és terméket is eladhatóvá téve. Ám ő ügyesen kikerülte ezt a csapdát. Miközben különféle projekteken dolgozott, például a Skyrim készítőinek másik népszerű sorozatával, a Fallout legújabb részével, a YouTube-on is kiterjesztette érdeklődését. Itt regényeket olvas fel "unokáinak", vlogokat készít utazásairól, és interjúkat készít a játékvilág szakértőivel. Nemrégiben az ASUS, a világ egyik vezető számítógép-alkatrész gyártója, egy erőteljes PC-t ajándékozott neki, amely biztosítja, hogy a következő években is élvezhesse a legújabb szerepjátékok nyújtotta élményeket. A szponzorációs lehetőségei azonban ezzel a gesztussal szinte véget is értek.

A rajongók lelkesedésén múlik, hogy Shirley nemsokára akárki számára elérhetővé válik, hiszen a Skyrim utódjában szereplőként tűnik fel. Ez a játék a legendás The Elder Scrolls sorozat része, és ha minden jól megy, a hatodik epizód jövőre debütál, éppen másfél évtizeddel az előző rész után. A nagyi elkötelezett hívei már 2019-ben elindítottak egy petíciót, amelyben arra kérték a fejlesztőket, hogy valamilyen formában tisztelegjenek Shirley előtt, hiszen az ő hatásának köszönhetően a játék még mindig népszerű. Az ügy mögé közel 50 ezer ember állt be, és a Bethesda Softworks vezetőinek szíve végül megdobbant:

A szerep komolysága és a hangzásának felhasználása még kérdéses, de egy dolog biztos: Shirley most már halhatatlanná vált ebben az értelemben. Egy rajongói kiegészítőnek köszönhetően már most is találkozhatunk vele a Skyrim világában, noha ez nem hivatalos. Ő maga viszont tisztában van azzal, hogy halandó, és ezt éppen 86 évesen üzenete alapján is tudtuk meg Todd Howardnak, a kiadó vezetőjének: sürgette őt, hogy a következő Elder Scrolls részen dolgozzanak, mert szeretné még személyesen kipróbálni, mielőtt búcsút int az életnek. Sajnos, a Skyrim "nagyi" abban az évben stroke-ot kapott álmában. Bár a legrosszabbat megúszta, sok mindent elfelejtett, például azt is, hol tartott a játékban, és újra meg kellett tanulnia a kézifegyverek és a mágia kezelését.

Tavaly végül kiadott egy hosszabb videót, amelyben kifejtette, hogy az utóbbi időszakban a játékvideók készítése már csupán kötelezettségként szerepelt az életében. Unalmasnak találta, és úgy érezte, hogy a kora is utolérte, ezért elgondolkodott rajta, hogy talán itt az ideje nyugdíjba vonulni. Azonban nem sokáig tartott ez a gondolat: másfél hónappal később már rajongóitól érdeklődött, hogy mit szólnának, ha újra nekifutna a Skyrim kalandjának, másnap pedig már meg is érkezett a (számára) újabb első rész. Idén pedig megjelent a játéksorozat Skyrim előtti, negyedik epizódjának felújított változata, amibe szintén lelkesen belevetette magát. A videói alapján pedig egyértelmű, hogy a következő években sem tervez leállni, sőt, a lendületét továbbra is megőrzi.

Related posts