Sokan mélyen a szívükbe zárták ezt a V8-as teherautót, mint egy különleges emléket, amely örökre velük marad.

Mi más hozhatna össze annyi embert, mint egy jelentős évforduló? Az Iveco környékén éppen egy különleges mérföldkövet ünnepelnek. Ilyenkor a nosztalgia kerül a középpontba, és a múlt emlékei elevenednek meg.
Több mint fél évszázaddal ezelőtt, pontosan 1975. január 1-jén vette kezdetét az Iveco története, mely az öt ikonikus márka - a FIAT Veicoli Industriali, az OM, a Lancia Veicoli Speciali, a Unic és a Magirus-Deutz - egyesülésének eredményeként jött létre. Az Industrial Vehicles Corporation néven ismert Iveco márka két hivatalos forgalmazója, a kisigmándi Eurotrade Kft. és a szigetszentmiklósi ECO-tech visiON Kft. június közepén, nem sokkal a nagy horderejű Iveco rendezvény után ünnepelte meg ezt a fontos évfordulót.
"Az ötvenéves évforduló mögött valójában egy rendkívül gazdag szakmai örökség rejlik. Ha megvizsgáljuk a Unic, FIAT, OM vagy Magirus vállalatokat, láthatjuk, hogy ezek a cégek már a 19. század végén megalakultak, és azóta folyamatosan gyártják tehergépjárműveiket. Az Iveco tehát nem csupán egy fiatal szereplő a piacon, hanem egy olyan formáció, amely egy sokkal mélyebb történelmi gyökerekkel bír." - emelte ki Molnár Tamás, az ECO-tech visiON Kft. ügyvezetője a félévszázados jubileum kapcsán.
Hazánkba a '80-as években érkeztek meg az első Iveco teherautók, amelyek a Hungarocamion flottáját gazdagították. "1987-ben debütált a vállalatnál az első TurboStar. Amint megláttuk őket, azonnal a hetedik emeletről rohanva indultunk le, hogy körbeállhassuk és csodálhassuk őket. Az Iveco TurboStar valódi fordulópontot jelentett, és nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy alapjaiban változtatta meg a sofőrök mindennapjait. Azok a gépjárművezetők, akik ilyen teherautókkal dolgozhattak, a Hungarocamionnál igencsak irigylésre méltónak számítottak" – idézte fel emlékeit Boncsér Sándor, az International Truck of the Year magyar zsűrijének tagja, aki 1983 óta a Hungarocamion csapatát erősíti.
Az Iveco TurboStar kifejlesztése 1980-ban indult, és legalább kétéves munkafolyamatot ölelt fel. Az első prototípust 1982 szeptemberében mutatták be. A siker érdekében az Iveco kétezer sofőr véleményét kérte ki, hogy a lehető legjobb végeredményt érjék el. Az olasz mérnökök a komfort és a teljesítmény két kulcsfontosságú szempontjára összpontosítottak. Ennek eredményeként egy tágas, 2,3 méter széles és 1,7 méter belső magasságú utasteret alakítottak ki. A TurboStar számos modern extrával volt felszerelve, többek között elektromos ablakemelővel, állítható kormánymagassággal és légrugós ülésekkel, amelyek mind hozzájárultak a kényelmes vezetési élményhez.
A nyerges vontatós változatokat légterelővel szerelték, így 0,53 légellenállási együtthatóra (Cw) tettek szert. A típus hajtásáról kétféle dízelmotor gondoskodott. Az egyik egy 13 798 köbcentiméteres, hathengeres, intercoolerrel ellátott, 330 lóerős blokk volt (190.36), a másik pedig egy V8-as, 17 174 köbcentiméteres hengerűrtartalmú, 480 lóerős variáns (190.48) volt. A megrendelők ZF Ecosplit 16 fokozatú szinkronizált sebességváltóval, vagy Fuller gyártmányú 13 sebességes váltóval társíthatták ezeket az erőforrásokat.
Szériagyártása 1984-ben indult és legalább 10 évig volt gyártásban. A nyeregszerkezettel szerelt változatok mellett merev alvázas, háromtengelyes kivitelben is kigördült a gyárkapun. Összesen alatt mintegy 50 ezer példány készült belőle, amivel megalapozta az Iveco márka sikerét a nehéz-kategóriás teherautók szegmensében Európában. Megalakulása óta egyébként az Iveco öt alkalommal (1992,1993,2003,2013, 2016) nyerte el a Truck of the Year címet, amelyet 1977 óta ítélnek oda.
Az Iveco napjainkban már nem csupán a kishaszonjárművek és a nehéz teherautók világában szerzett hírnevet, hanem az autóbuszok területén is kiemelkedő szereplővé vált. "Ez a márka a piaci részesedés szempontjából Európában a második helyet foglalja el, míg bizonyos szegmensekben, mint például az intercity és helyközi autóbuszok, az élen áll több országban is" – emelte ki Lukács Gyula, aki immár egy évtizede foglalkozik az Iveco buszok értékesítésével hazánkban.
Kiemelte továbbá, hogy az intercity és helyközi buszok gyártásáért felelős üzem Közép-Európa szívében, a csehországi Vysoké Mýto városában található. Ez a gyár idén ünnepli fennállásának 130. évfordulóját, és a múltban a Karosa márka buszainak otthont adott. Az Iveco buszüzletágának története egészen 1999-ig nyúlik vissza, amikor a Renault-val közösen megalapították az Irisbust. A vállalat egy ideig a mátyásföldi és a székesfehérvári Ikarus gyárakat is irányította, de 2003-ban az olaszok kivásárolták francia partnereiket. Ezt követően olyan népszerű típusok, mint a Crossway és a Citelis, az Iveco név alatt folytathatták pályafutásukat.
Az Eurotrade Kft. különleges programsorozattal ünnepelte az Iveco 50. évfordulóját, ahol egy izgalmas pódium-beszélgetés került megrendezésre az alternatív hajtásláncok jövőjéről. "Cégünk számára rendkívül fontos, hogy partnereinknek ne csupán értéket, hanem élményt és szeretetet is nyújtsunk" – emelte ki Szűcs Attila, az Eurotrade Kft. ügyvezető igazgatója a megnyitó beszédében. Hangsúlyozta, hogy a szakmai nap kiváló lehetőséget biztosított minden résztvevő számára, akik már tapasztalattal bírnak az Iveco járművek üzemeltetésében, de véleménye szerint a program hasznos volt azok számára is, akik éppen az Iveco márkájú járművek beszerzését tervezik.
Az Eurotrade Kft. hatalmas jármű-kiállítással készült a jeles napra. Az Iveco Daily-k közül nemcsak a hagyományos, zárt furgon kivitelek sorakoztak fel az udvaron, hanem láthatóak voltak olyan speciális változatok is, mint például az emelőkosaras, vagy hűtőrakteres változatok. A kínálat zászlóshajójának tekinthető S-Way országúti vontató mellett pedig az építőipari munkákra tervezett T-Way-be is be lehetett ülni. A történelmet pedig korábbi generációs Iveco Daily-k, illetve egy eredeti állapotában tündöklő Iveco TurboStar képviselte, amelyet időnként beindítottak a látogatók nagy örömére.
Mindkét rendezvényen kiemelték, hogy az Iveco jelenleg hét márkát tudhat magáénak. A vállalat az elmúlt 50 évben globális vállalkozássá nőtte ki magát, ugyanis mintegy 160 országban, legalább 3500 értékesítési vagy szervizponttal van jelen. Érdekesség, hogy több vegyesvállalatot is alapított, hiszen Kínában például a Naveco, valamint SAIC-Iveco Hongyan cégek megalapítása felett "bábáskodott".
A vállalatcsoport emellett számos márka mögött áll megbízható pénzügyi befektetőként. Jelenleg hét különböző márkát képvisel, amelyek mindegyike saját szakterületén kiemelkedő. A portfólió része az építőipari teherautókkal foglalkozó ASTRA, a sebességváltók, dízel- és benzinmotorok gyártására szakosodott FPT Industrial, valamint a francia Heuliez buszgyár. Ezen kívül megtalálható a katonai teherautók gyártására fókuszáló IDV, az Iveco Bus, és a finanszírozási megoldásokat kínáló Iveco Capital is. Ennek a sokszínű kínálatnak köszönhetően a haszongépjárművek skálája 2,5 tonnától egészen 60 tonnáig terjed.
Az Iveco mamut méretét jól tükrözi, hogy hét gyártóüzemet és nyolc fejlesztő- és kutatóközpontot tart fenn Európában, Ázsiában, Afrikában, Óceániában és Latin-Amerikában. Évente mintegy 160 ezer darab haszongépjárművet gyárt. A hagyományos utcai használatra szánt teherautók mellett a versenysportokban is jeleskedik időről-időre. 2012-ben például az Iveco gyári csapata nyerte meg a Dakar-ralit, majd egy évvel később hat szakaszgyőzelmet is arattak, ami nem kis teljesítmény egy haszongépjárműtől.
A vállalat félévszázados öröksége tehát folytatódik Magyarországon és Európa-szerte. Az Iveco, mint a szektor más szereplői, elkötelezetten halad előre a hajtáslánc sokszínűsítésének és a teherautók, valamint autóbuszok környezeti lábnyomának csökkentésének irányába.