Politico: Egyre többen hagyják el Romániát az influenszerek közül, akik Georgescu e.

A román adóhatóság vizsgálatot indított az ultranacionalista és Putyin-párti elnökjelölt, Calin Georgescu kampányát támogató TikTok aktivisták ellen, ahogy arról a Politico beszámolt. A brüsszeli lap értesülése szerint a vizsgálat következtében az influenszerek tömegesen hagyják el az országot. Szárazföldi határátkelők és repülőterek környékén osztottak meg fotókat, amelyeken a "búcsú" és "hiányzol" feliratokkal búcsúznak el Romániától.
November 24-én zajlott le az elnökválasztás első fordulója, amely váratlan fordulatot hozott, hiszen a messianisztikus-vallásos szélsőjobboldal jelöltje, Calin Georgescu került ki győztesen. Azonban a román alkotmánybíróság érvénytelenítette az eredményt, és elrendelte a választási folyamat teljes megújítását. A Legfelsőbb Védelmi Tanács (CSAT) megállapította, hogy a választás kimenetele külföldi beavatkozás következményeként nemzetbiztonsági kockázatot jelentett. Ennek nyomán a román hatóságok nyomozást indítottak a befolyásolási kísérlet részleteinek feltárására.
A tisztségéből december 21-én távozó Klaus Iohannis román államfő feloldotta azoknak a titkosszolgálati és belügyminisztériumi jelentéseknek a titkosítását, amelyek alapján a CSAT megállapította, hogy
Románia, mind állami, mind magánszereplők szempontjából, Oroszország ellenséges kiberaktivitásainak fókuszába került.
A román ügyészség álláspontja szerint Oroszország különféle módszerekkel, például kibertámadásokkal, illegális kampányfinanszírozással és digitális platformok (mint például TikTok) felhasználásával próbálta befolyásolni az elnökválasztást.
A román adóhatóság fokozott figyelmet szentel a kampányhoz köthető pénzügyi tranzakciók részletesebb ellenőrzésének. A hatóságok megerősítették, hogy Georgescu is a vizsgálat középpontjába került. Az influenszerek gyanúja szerint jelentős összegeket kaptak a Georgescu-párti tartalmak népszerűsítéséért, amelyek üzenetei a jelölt nacionalista retorikáját tükrözték.
A Transtelex korábban arról számolt be, hogy a Román Hírszerző Szolgálat nyilvánosságra hozta: a befolyásolási kampány módszerei meglepően hasonlítottak az Oroszország által Ukrajnában alkalmazott technikákra, amelyek a 2022-es inváziót megelőző időszakban voltak jellemzőek. A kampány középpontjában egy hatalmas, több mint 25 ezer TikTok-fiókból álló hálózat állt, amelyből 800 fiók már 2016 óta, vagyis a TikTok létrehozása óta inaktív volt. E fiókokat az első választási forduló előtt mindössze két héttel aktiválták. Emellett körülbelül száz influenszert is szerződtettek, akik összesen 8 millió követővel rendelkeztek, hogy őket a Georgescu népszerűsítésére használják.