Lezuhant az Egyesült Államok légierőjének legújabb technológiai csodája: most felfedjük a baleset hátterét és a legfrissebb információkat!

Egy amerikai F-35-ös vadászgép pilótája januárban, Alaszkában, 50 percen át folytatott kommunikációt a Lockheed Martin mérnökeivel a levegőben, mielőtt végső megoldásként katapultált a gépből. Az incidensről a CNN számolt be, amely részletezte, hogy a gép később lezuhant.
A baleset 2025. január 28-án történt az Eielson légibázison, ahol a 200 millió dolláros vadászgép megsemmisült, miközben a pilóta csak kisebb sérüléseket szenvedett. A légierő vizsgálata szerint a balesetet a hidraulikus rendszerben keletkezett jég okozta, amely megakadályozta a futóművek megfelelő működését. A jelentés részletezi, hogy felszállás után
A pilóta nem tudta maradéktalanul behúzni a futóművet, és amikor újra megpróbálta kiengedni, az orrfutó ferde helyzetben, balra akadt meg.
A probléma orvoslására tett erőfeszítések közben a repülőgép rendszere hibásan észlelte, hogy már a földön tartózkodik.
Miután a pilóta alaposan végigjárta a hibaelhárítási lépéseket, konferenciahívást indított a Lockheed Martin öt mérnökével, akik között szoftverfejlesztők, repülésbiztonsági szakértők és futóműspecialisták is helyet kaptak. Ezt követően két "touch and go" leszállási kísérletet tett, hogy helyreállítsa a beragadt orrfutót, ám ezek nemcsak kudarcot vallottak, hanem a főfutóművek is befagytak. Ekkor a vadászgép érzékelői azt jelzették, hogy a gép a földön tartózkodik, és a számítógépes rendszer automatikus földi üzemmódra váltott. Ez a helyzet irányíthatatlanná tette a repülőgépet, mivel úgy viselkedett, mintha a földön lenne, miközben a levegőben repült, ami arra kényszerítette a pilótát, hogy katapultáljon.
A roncs alapos elemzése során napvilágra került, hogy nemcsak az orr rész, hanem a többi elem is számos érdekes információt rejtegetett.
A jobb főfutómű hidraulikarendszerében a folyadék körülbelül egyharmada vízből állt, ami teljesen elfogadhatatlan, hiszen ilyen szennyeződésnek nem lett volna szabad előfordulnia.
A jelentés megjegyzi, hogy a Lockheed Martin már 2023 áprilisában, kilenc hónappal a baleset előtt kiadott egy karbantartási útmutatót az F-35-ös érzékelőinek extrém hideg időjárásban jelentkező problémáiról. A baleset idején -18 Celsius fok volt. A légierő balesetvizsgáló bizottsága arra a következtetésre jutott, hogy a balesethez hozzájárult "a személyzet döntéshozatala, beleértve a repülés közbeni konferenciahívás résztvevőit", a "veszélyes anyagok programjának felügyeleti hiányosságai", valamint a hidraulikafolyadék kezelésére vonatkozó eljárások nem megfelelő betartása.