Hogyan alakulhat át a stílusos vidékiség fenntartható közösséggé? - Beszélgetés Petrik Idával A vidéki élet varázsa és stílusa sokak szívét megdobogtatja, de vajon hogyan érhetjük el, hogy ez a vonzalom valódi, fenntartható közösségeket formáljon? Petrik

Mi köti össze a kézműves csempegyártót és a natúrborászt, azon kívül, hogy mindketten vidéken élnek és dolgoznak? Milyen módon lehet belőlük valódi közösséget formálni, és egyáltalán miért fontos ez számukra? Erről beszélgettünk Petrik Idával, a Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösség alapítójával, aki az idei évben elnyerte a Green Brands Év Zöld Személyisége díjat.
Petrik Ida közgazdász, fenntarthatósági és gazdaságetikai szakértő, a Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösség (MSVK) alapítója nyerte 2024-ben az Év Zöld Személyisége díjat, amivel a fenntarthatóságért és környezetvédelemért tett kimagasló erőfeszítéseket honorálja a németországi központú Green Brands márkaértékelő. A díjat Bécsben adták át Európa egyik legrégebbi független fenntarthatósági szervezetének regionális díjátadó gáláján, ahol osztrák, cseh, szlovák és magyar zöld személyiségeket - valamint vállalatokat és márkákat - ismertek el.
A 2012 óta átadott elismerés célja, hogy méltányolja azokat a kiemelkedő egyéneket, akik személyes példáikkal, szakmai tevékenységeikkel és elhivatottságukkal aktívan hozzájárulnak a fenntarthatóság népszerűsítéséhez. Ezek az emberek nemcsak saját életmódjukkal inspirálnak másokat, hanem elkötelezett munkájukkal is ösztönzik környezetükben a zöld értékek és életstílus követését, így jelentős mértékben elősegítik a fenntarthatóság és a környezetvédelem ügyét.
Petrik Ida elkötelezett híve a fenntartható üzleti megoldásoknak, és szakmai pályafutása során jelentős szerepet játszott e célok megvalósításában. Korábban a KÖVET Egyesület ügyvezető igazgatóhelyetteseként tevékenykedett, majd a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) ügyvezető igazgatójaként vezetett projekteket. 2023-ban megalapította a Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösséget, amelynek célja a fenntartható fejlődés népszerűsítése és a vidéki közösségek támogatása. Beszélgetésünkből kiderül, hogyan formálja a jövőt és milyen kihívásokkal néz szembe a fenntarthatóság terén.
Mennyire volt váratlan számodra ez az elismerés?
Hatalmas örömmel tölt el, hogy közösségépítőként én is részesülhettem ebben a díjban. Számomra különösen értékes, hogy ez a elismerés nem csupán a mérhető eredmények alapján született, mint például egy klímakutató vagy egy innovatív mérnök esetében. Ezért számomra ez a díj még nagyobb jelentőséggel bír, és boldogsággal tölt el, hogy egy ilyen rangos elismerés is hangsúlyozza, mennyire lényeges a tudatformálás és a közösségi munka, amelyek legalább annyira fontosak, mint a tudományos és technológiai előrelépések.
A "Modern & Stílusos Vidéki Vállalkozó" kifejezés egy olyan új szemléletet tükröz, amely a vidéki élet és a vállalkozói szellem friss és innovatív megközelítését ötvözi. Ez a fogalom a hagyományos vidéki értékek és életstílus mellett a modern technológiák és trendek alkalmazását is hangsúlyozza. A modern vidéki vállalkozó nem csupán a mezőgazdaságban vagy a helyi termékek előállításában utazik, hanem kreatív megoldásokkal, digitális platformok kihasználásával és fenntartható üzleti modellek alkalmazásával hozza létre vállalkozását. Stílusos megközelítése azt jelenti, hogy figyelmet fordít a designra, az esztétikára és a felhasználói élményre, legyen szó akár egy vidéki kávézóról, egy helyi kézműves boltól, vagy egy szálláshelyről. A modern és stílusos vidéki vállalkozók célja, hogy egyedi és vonzó élményeket kínáljanak a helyi közösségnek és a látogatóknak egyaránt, miközben fenntartható módon gazdálkodnak a természeti erőforrásokkal. Ez a kifejezés tehát egy olyan új generációt képvisel, amely a vidéki élet szépségeit és lehetőségeit modern, innovatív és esztétikus módon kívánja megjeleníteni.
Olyan értékalapon gondolkodó vállalkozások vezetői, akik a korábbi generációk tudását, a hagyományokat tisztelik és ötvözik a modern technológiákkal. Azért stílusosan vidéki, mert olyan vállalkozásoknak álmodtuk meg a közösséget, amelyeknek a tevékenysége kötődik a vidékhez és kiemelkedő minőségű termékeket, szolgáltatásokat kínálnak. Például, ha valaki egy felújított régi épületben kezd turisztikai vállalkozásba, amely az adott település múltjának egy darabja. Ha valaki a nagyszülők ribizliföldjén gazdálkodik, vagy a családi örökségből származó szitanyomatokkal készít vászon kenyérzsákokat, vagy a rusztikus vonalat képviseli a lakberendezésben.
Azt gondoljuk, ezek a vállalkozások nagyon jó példák erre is, hiszen a vidéki stílus örök, nem megy ki a divatból, így mindannyiuk esetében megvalósul például a hosszútávú szemlélet. A többségük családi vállalkozás, ahol számos helyen ma már több generáció dolgozik együtt a cégben.
Honnan származott az inspiráció egy ilyen különleges közösség létrehozására?
Az egész történet 15 évvel ezelőtt kezdődött, amikor férjemmel Balatonfüredre költöztünk. Itt bukkantunk rá egy 200 éves kőházra, amit megvásároltunk, és nekiláttunk felújítani. Gyorsan szembesültünk azzal, hogy nem egyszerű feladat olyan mestereket találni, akik kellő szakértelemmel, tapasztalattal és bátorsággal vágnának bele egy ilyen régi épület helyreállításába. Ekkor jutott eszembe, hogy érdemes lenne összegyűjteni azokat a szakembereket, akik ezzel a munkával foglalkoznak – legyenek akár kőművesek, restaurátorok vagy más mesterek – de mindenképpen olyanok, akik értik a vidéki stílust és a Balaton-felvidék varázsát.
A Vidéki Élet Magazin ötlete innét származik: ez volt Magyarország első online platformja, amely kifejezetten a vidéki élet szépségeit és értékeit hivatott népszerűsíteni. E kezdeményezés köré egy élénk üzleti közösség alakult ki. Az üzleti közösségépítés és a fenntarthatóság mindig is középpontjában állt munkámnak; dolgoztam a KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdaságért csapatában, és négy éven keresztül ügyvezetőként tevékenykedtem a BCSDH-nál (Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért).
A férjem mérnökirodájának köszönhetően számos üzleti közösséghez tartozunk. Ennek révén lehetőségem nyílt arra, hogy átfogó képet kapjak arról, mennyire értékes, ha hasonló értékeket képviselő cégvezetőkkel dolgozunk együtt. Az ötlet magától adódott: szorosabbra fűzni a kapcsolatainkat azokkal a vállalkozásokkal, akiket a magazin keretein belül ismertem meg, hogy lehetőséget biztosítsunk számukra a kölcsönös találkozásokra, kapcsolódásra és tapasztalatcserére. Talán meglepő, de a közösség megalakítása nem volt hosszadalmas tervezés eredménye. Egyszerűen megkerestem azokat a cégeket, akikkel jó viszonyt ápoltam, vagy akiket ajánlások útján értem el, és közülük 21-en lelkesen igent mondtak! Így született meg a Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösség, amelynek alapító tagjai lettek.
Mi vonzotta őket annyira?
A közösségek virágzása napjainkban egyértelműen megfigyelhető, és ez az üzleti szférában is érvényes. Nem is egyszer említettem már, hogy szinte kötelező lenne minden vállalkozó számára, hogy találjon egy olyan közösséget, amely értékrendjével összhangban álló cégvezetőkkel töltheti az idejét. Ezek a közösségek nem csupán akkor nyújtanak támogatást, amikor a vállalkozás szárnyal, hanem a nehezebb időszakokban is jelen vannak, mint egy stabil hátország, amely segít átvészelni a viharokat.
Mondana példát ennek a megtartó erőnek a működésére?
Minden vállalkozás életében elérkezhetnek nehéz pillanatok. Egyik tagunk számára a megoldást az jelentette, hogy megosztotta nehézségeit a közösségünkkel. A beszélgetések során új inspirációkat kapott, és ráébredt, hogy mások is hasonló kihívásokkal néztek szembe. Ez a támogatás és tapasztalatcsere segített neki abban, hogy újra talpra álljon, és bizakodva nézzen a jövő elé.
Célunk, hogy tagjainknak személyre szabott üzletfejlesztési támogatást kínáljunk. Segítjük őket a megfelelő partnerek felkutatásában, és örömmel tapasztaljuk, hogy a közösségünkben már számos értékes üzleti kapcsolat jött létre.
Milyen eseményeket szerveznek?
Úgy vélem, hogy eseményeink révén valódi, minőségi vállalkozói énidőt teremtünk. Tagjaink számára mindig prioritást élvez a helyszínek kiválasztása, hiszen fontos számunkra, hogy különleges élményekben részesüljenek. Jártunk már a lenyűgöző alsópetényi Prónay-kastélyban, a festői tatai Malomban és Kacsában, valamint a Szigetmonostoron található Rosinante Szállodában is. Ne felejtsük el a Gödöllői Királyi Kastélyt sem, amely szintén emlékezetes helyszín volt számunkra.
A találkozóink során mindig egy meghatározott téma köré építjük a programot, melyhez elismert vendégelőadókat hívunk meg. Például Herczeg Ágnes, borszakértő, a személyes márkaépítés fortélyait osztotta meg velünk, míg Pogátsa Zoltán közgazdász a fenntartható gazdaság kihívásairól beszélt. Steigervald Krisztián a generációs különbségekről, Kemény Dénes pedig a motiváció és a siker összefüggéseiről osztotta meg gondolatait. Zólyomi Zsolt az illatok rejtelmes univerzuma felé vezetett minket. Ezen kívül rendszeresen szervezünk online workshopokat is, amelyek a vállalkozások hatékony működéséhez nyújtanak hasznos útmutatásokat különféle témákban.
Az egymás jobb megismerése érdekében céglátogatásokat szervezünk. A teljesség igénye nélkül eddig már ellátogattunk az OTTI Manufactura burkolatgyárába, az Obsitos és Zelna borászatokba, valamint a Xilion Kft. gombaüzemébe is.
Milyen közös cél vagy platform szolgál alapként a közösség számára?
Tagjaink közös alapja az értékalapúság, ami nem véletlenül ihlette közösségünk szlogenjét: "Értékrend, ami összeköt". Három alapvető értéket határoztunk meg: olyan vállalkozók csatlakozását várjuk, akik számára a hagyományos értékek fontosak, és akik a múlt tanulságaira építve formálják jövőjüket. A második alapelvünk a stílusos vidékiség, amely első hallásra talán nehezen megragadható, de amikor belépsz egy ilyen térbe – legyen az egy lakberendezési bolt, egy vendégház vagy egy borászat – azonnal megérzed a különbséget.
Kicsit szubjektív lehet, de talán nem is az a leglényegesebb, hogy kizárólag vidéki környezetben valósuljanak meg a tevékenységek. Sokkal fontosabb, hogy a tevékenységek során megjelenjen egy adott stílus, amely magában foglalja a hagyományos eljárások és alapanyagok használatát, vagy éppen az ökológiai gazdálkodásra való törekvést. Emellett elengedhetetlen, hogy kiemelt figyelmet fordítsunk a környezetvédelemre, és törekedjünk arra, hogy értékeinket megőrizzük és magas színvonalon adjuk át a jövő generációinak. Itt érkezünk el a harmadik alapértékhez: a fenntarthatósághoz. Tagjaink között ez a közös szemlélet és értékrend az, ami lehetővé teszi, hogy kapcsolódjanak egymáshoz, tapasztalatot cseréljenek, és így hasonló kihívásokkal nézzenek szembe.
A közösség tagjai széles spektrumot ölelhetnek fel, és a határok nem mindig egyértelműek. Például egy restaurátor, aki a kulturális örökség megőrzésére és helyreállítására specializálódott, könnyen beilleszthető a közösségbe, hiszen munkája szoros kapcsolatban áll a művészetekkel és a történelemmel. Ezzel szemben egy burkoló, aki inkább a praktikus építkezési feladatokra fókuszál, talán nem található meg ugyanebben a közegben. A közösség összetételét befolyásolják a közös érdeklődések, értékek és célok, ami azt jelenti, hogy bárki, aki hozzájárul a közös célok eléréséhez, potenciálisan tagja lehet. Ugyanakkor a határok rugalmasak, és a különböző szakmák, mint például a restaurátorok és burkolók közötti átjárhatóság is létezhet, hiszen mindkét terület munkája egy nagyobb egész része lehet. A lényeg a közös szenvedély és az együttműködés.
Az eredeti elképzelés az volt, hogy a közösség régiókon és iparágakon is átível, és tényleg vannak tagjaink Tokajtól az Őrségig, és nagyon sok iparágban ott vannak a stílusnak a képviselői: szálláshelyek, éttermek, borászatok, élelmiszert előállító manufaktúrák, termelők,építészek, építőipari vállalkozások. Ha a burkolós példánál maradunk, van a tagjaink között kézműves csempét gyártó vállalkozás, de nincs modern járólapokat gyártó nagyüzem. Vagy például a borászati tagjaink közül nagyon sokan natúr borokat készítenek vagy ökológiai gazdálkodást folytatnak, és mindenki fokozottan figyel a környezetvédelmi szempontokra.
Eddig szerencsére nem kellett arról dönteni, hogy kit fogadhatunk be, mert eleve olyanok érdeklődnek és csatlakoznak, akik vallják ezt az értékrendet. Persze vannak olyan cégek is, amelyekhez emberileg vagy az üzleti stratégiájuk szempontjából áll közel mindez, de a vállalkozásuk tevékenysége más, azonban van olyan szolgáltatásuk, tudásuk, mely hasznos a tagjainknak és ezáltal támogatni tudják a közösséget. Számukra egy partneri együttműködési lehetőséget dolgoztunk ki.
Kiemelkedően fontos számomra, hogy a közösségünk is aktívan támogassa a jó ügyeket, amennyiben lehetőségeink ezt lehetővé teszik. A születésnapunk alkalmából rendezett gálaesten örömmel üdvözölhettük L. Ritók Nórát, a berettyóújfalui Igazgyöngy Alapítvány vezetőjét, aki díszvendégként tisztelte meg az eseményt. Az este során összegyűjtött bevételt egy olyan alapítványnak ajánlottuk fel, amely egyedülálló módszertannal küzd a mélyszegénység felszámolásáért.
Nincs méretbeli korlát, igaz?
Nálunk sokszínű a tagság: van köztünk olyan egyén, aki egyszemélyes vállalkozás keretein belül dolgozik, és olyan is, akinek több jelentős vállalkozása van. Ezek közül az egyik különösen figyelemre méltó, hiszen egy műemléképületből kialakított étterem működtetése révén kapcsolódik hozzánk. Ez a téma számomra rendkívül izgalmas, hiszen az értékmentés mint befektetési forma egyre inkább teret nyer hazánkban. Megfigyelhető, hogy egyre több vállalkozó mer vágyni az ilyen értékmegőrző projektekre a meglévő üzlete mellett.
Milyen konkrét értékek megőrzéséről beszélünk?
Kastélyok, műemlékek, présházak, valamint régóta működő gyárak és hagyományos, tömörfából készült bútorokat gyártó manufaktúrák varázslatos világa tárul elénk. Külön öröm, hogy az értékmegőrzés jegyében sok fiatal dönt úgy, hogy visszatér a vidéki élethez. Például az egyik tagunk, a Lajos Király Manufaktúra, a nagyszülők ribizliültetvényén kezdett új életet: ribizlibort, -szörpöt és szárított gyümölcsöt készítenek az ökológiai gazdálkodásra átállított birtokon termelt gyümölcsökből. Ezzel nemcsak a hagyományokat őrzik, hanem egy fenntarthatóbb jövőt is építenek.
Félszáznál is több tagjuk van. Ez sok vagy kevés?
Májusban voltunk egyévesek, úgyhogy azt gondolom ez szép eredmény, ami azt mutatja, hogy óriási igény van egy ilyen közösségre. Eredetileg 21 alapító taggal indultunk, és szerencsére folyamatos a bővülés, ma már 60-an vagyunk.
Meddig terjeszkedhet a közösség?
Erre a kérdésre nem könnyű felelni, de kétségtelen, hogy létezik egy ideális pont, amikor képesek vagyunk megtartani közös értékeinket, miközben működünk. Előfordulhat, hogy a jövőben szükségessé válik a diverzifikáció, de jelenleg még nem érkeztünk el ehhez a ponthoz. Bízom benne, hogy az idő majd felfedi számunkra, mely irányban érdemes továbbhaladnunk.
Jelenleg nem osztjuk fel a tagságot sem földrajzi, sem árbevételi szempontok szerint. Tagjaink kifejezetten értékelik, hogy az ország különböző régióiban működő vállalkozásokkal találkozhatnak, hiszen ez gazdagítja az együttműködést. Számomra rendkívül fontos, hogy ne a cég mérete vagy bevétele határozza meg, ki ülhet egy asztalnál a tagjainkkal. Gyakran egy kis manufaktúra is fontos szereplő lehet a nagyobb cégek életében, például mint beszállító, így a sokszínűség elősegítése kulcsfontosságú számunkra.
Természetesen! Itt van néhány példa, amelyek illusztrálják a kérdésedet: 1. **Kreatív írás**: „A naplemente fényei úgy csillantak az óceán hullámain, mint egy ezüsttálcán elhelyezett gyümölcsök, miközben a szellő lágyan simogatta az arcomat.” 2. **Képzőművészet**: „A festmény színei olyan élénkek voltak, hogy szinte életre keltek, mintha a vásznon rejlő világ valóban létezne, és a nézőt is magával ragadná.” 3. **Zene**: „A dallamok úgy táncoltak a levegőben, mint egy szabadon szárnyaló madár, minden egyes hang pedig új érzelmeket és emlékeket idézett fel bennem.” 4. **Film**: „A film végén a főszereplő szemeiből a könnyek úgy csillogtak, mint a csillagok az éjszakai égbolton, ezzel megörökítve a fájdalom és a remény kettősségét.” Ha szeretnél más területeken is példákat, csak szólj!
Számos izgalmas együttműködést szeretnék kiemelni, természetesen nem a teljesség igényével. Például, a tatai Malom és Kacsa új szállodájának esztétikáját az OTTI kövek fogják gazdagítani, míg a balatonfüredi Gombás Kúria belső terét a La Meridiana varázslatos dizájnja fogja feldobni.
A lakberendezési üzlet különleges projekt keretében készített enteriőröket, ahol a mádi Kiss-Henézi Guest House is aktívan részt vett. A 180 éves olasz Busatti textilmárka hazai képviselete, a Toscaneria, által tervezett egyedi Furmint kollekció igazi kuriózumnak számít. Emellett érdemes megemlíteni az Esbana Homoktövis Manufaktúrát, a Széppatak Farmot és a Zelna borászatot is, akik közösen ünnepi csomagokat állítottak össze, hogy varázslatosabbá tegyék egy multinacionális cég dolgozóinak karácsonyát. Továbbá a Razabra divatcég és a Herbsgarden natúrkozmetikai márka is izgalmas együttműködésbe kezdett, amely során egy új, közös termékcsaládon dolgoznak.
Nagy örömmel tölt el, hogy csapatunk a kovászként hozzájárulhatott ezeknek az együttműködéseknek a megvalósulásához.