Hogyan segíthetnek a szülők abban, hogy gyermekeik egészséges keretek között csökkentsék a képernyő előtt töltött időt? 1. **Alternatív tevékenységek kínálása**: Bátorítsuk a gyerekeket, hogy fedezzenek fel különböző hobbikat, mint például a festés, olv
Miközben törvényhozók a közösségi média korlátozását és az iskolai telefonhasználat betiltását mérlegelik, a szülők maguk is segíthetnek gyermekeiknek egészségesebb digitális életet élni.
Sok szülő számára kihívást jelent a közösségi média és a túlzott képernyőidő potenciális veszélyeinek kezelése. A szülők gyakran keresik a megfelelő módszereket, hogy miként csökkentsék ezeket a hatásokat, miközben a gyermekeik egészségére és fejlődésére is odafigyelnek.
Politikai döntéshozók és egészségügyi szakértők már hosszú ideje hangsúlyozzák a figyelmeztető címkék és a korhatár-besorolás fontosságát a közösségi médiaplatformok esetében, valamint sürgetik a mobiltelefonok iskolai használatának tiltását. Aggodalmaikat fejezik ki azzal kapcsolatban, hogy a túlzott képernyőidő jelentős károkat okozhat a fiatalok mentális egészségében.
Kutatások alapján a "problémás" közösségi médiahasználat folyamatosan terjed az európai fiatalok körében. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) idei jelentése pedig arra figyelmeztet, hogy a digitális tér hatásai világszerte a fiatalok magányosságának egyik fő forrásává váltak.
A hosszan tartó képernyőhasználat szoros kapcsolatban áll a gyermekek csökkentett fizikai aktivitásával és a nem megfelelő alvással. Emellett hozzájárulhat a szorongás, a depresszió, a stressz és a társadalmi elszigeteltség növekedéséhez is.
Politikai vezetők jelenleg azon töprengenek, miként lehetne áttörni ezt az ördögi kört. Szeptemberben Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke kifejtette, hogy fontolóra veszi a közösségi média használatának korlátozását a gyermekek számára az egész Európai Unió területén.
Több ország azon dolgozik, hogy a tilalmak mellett alternatív megoldásokat találjon a fiatalok telefonhasználatának csökkentésére. Svédország például nemrégiben bevezette a "szabadidős tevékenységkártyát", amely a 8 és 16 év közötti gyerekek számára biztosít anyagi támogatást különböző szervezett programokhoz, mint például fitneszklubok vagy nyelvórák. Ezzel a kezdeményezéssel a cél az, hogy a fiatalok aktívabb, közösségi élményekkel teli életet éljenek, miközben csökkentik a képernyő előtt töltött időt.
- mondta Madeleine Larsson, a svéd közegészségügyi hivatal projektmenedzsere az Euronews Healthnek.
Végső soron azonban a teher nagy része még mindig a szülőkre hárul. Kerthnek van néhány tippje a családok számára, akik a jobb egészség és jólét érdekében szeretnék a képernyő előtt töltött időt csökkenteni .
A kisgyerekek példamutatással tanulnak - és "a felnőttek is a telefonjaikra vannak ragasztva" - mondta Kerth, aki azt ajánlja, hogy a szülők tudatosan kezeljék saját képernyőidejüket, például döntsenek úgy, hogy nem jelentkeznek be újra azért, hogy vacsora után elküldjék az utolsó e-mailt.
Egy másik hasznos megközelítés lehet, ha nem csupán a gyermek képernyőidőjét szabják meg, hanem az egész családra vonatkozóan határoznak meg időkereteket.
A közösségi média, az okostelefonok és a videojátékok betiltása nem várt következményekkel járhat, hiszen éppen a tiltott gyümölcs vonzereje fokozódik. Érdemes megvitatni, miért is vonzza annyira az embereket az online tér, és miért találunk egyes játékokat izgalmasabbnak, mint másokat. Kerth véleménye szerint a teljes tiltás helyett célszerűbb lenne alternatív megoldásokat keresni, amelyek segítenek megérteni a digitális világ vonzerejét, és közben támogatják a tudatosabb használatot.
Kerth azt javasolja, hogy ezeket a beszélgetéseket már négyéves korban kezdjék el.
A WHO azt ajánlja, hogy az öt év alatti gyermekek naponta legfeljebb egy órát töltsenek képernyő előtt. Más csoportok ennél tovább mennek: a német és francia orvoscsoportok azt javasolják, hogy a kisgyermekek hároméves korukig képernyőmentesek maradjanak.
A nagyobb gyermekek és tinédzserek esetében a javaslatok sokféleséget mutatnak, de a szakemberek többsége egyetértene abban, hogy a képernyő előtt töltött idő csökkentése kedvező hatással van a fejlődésükre.
Fontos megjegyezni, hogy a képernyőn töltött idő nem egyformán hat mindenki számára.
Kerth azt ajánlja, hogy közvetlenül faggassuk meg a gyerekeket és a tinédzsereket arról, miként tölthetik el a képernyőidő-korlátozás által szabadon hagyott időt.
Annak elkerülése érdekében, hogy a gyerekek elidegenedjenek a társaiktól, azt javasolja, hogy írassák be őket egy sportcsapatba vagy más, általuk választott csoportos tevékenységbe - ideális esetben olyan hobbikba, ahol a képernyő használatáról lemondanak.





