Hatalmas méretű beruházás elé nézünk: a Mol egy innovatív vezetékrendszerrel kívánja orvosolni az olajellátás körüli kihívásokat.

A Mol a fekete-tengeri Odessza kikötőjéből induló olajvezetéket tartja a legjobb megoldásnak az orosz energiafüggőség csökkentésére, amely tengeri úton érkező kőolajat juttatna Magyarországra - számolt be a Bloomberg.
Szabó Szabolcs Pál, a Mol értéklánc-menedzsmentért felelős alelnöke a Bloombergnek elmondta, hogy
A vállalat célja, hogy hozzáférést nyerjen az Odessza-Brody kőolajvezetékhez, amely kulcsfontosságú a regionális energiaellátás szempontjából.
Ez a projekt lehetőséget kínál arra, hogy Ukrajna fekete-tengeri kikötőjétől egészen a lengyel határig terjedő hálózatot alakítsanak ki. Ennek eredményeként a Mol képes lenne tengeri szállítással különféle nemzetközi termelőktől beszerezni kőolajat.
A jövőben a szállítmányok továbbra is a Barátság vezetéken keresztül érkezhetnének Magyarországra. Ez a vezeték jelenleg kizárólag orosz olaj szállítására szolgál, és az ukrán-lengyel határ közelében kapcsolódik az odesszai olajvezetékhez.
Az odesszai vezeték a tenger alatti összeköttetésén keresztül lehetőséget teremtene különféle alternatív nyersolajforrások elérésére. Ez a projekt nemcsak a regionális, hanem az Európai Unió és Ukrajna energiaellátásának biztonságát is erősítené.
- fejtette ki Szabó.
Bár Magyarország mentesült az EU 2022-es orosz nyersolaj-tilalmának hatálya alól, a Mol mostanában egyre nagyobb nyomás alatt áll, hogy fokozatosan megszüntesse az orosz nyersolaj szállításait. Az EU célja, hogy 2027-re teljesen leállítsa az orosz energiaimportot, ami új kihívások elé állítja a vállalatokat.
Az ukrán infrastruktúrához való kapcsolódás nem lenne zökkenőmentes, hiszen Odessza rendszeresen orosz rakétatámadások célkeresztjébe kerül.
A jelenleg inaktív vezeték jelentős befektetéseket követelne meg.
Az Ukrajna partvidéke körüli Fekete-tengert 2022 óta erősen elaknásították.
A Mol ambiciózus tervei szerint az Európai Unió és más releváns országok együttműködése elengedhetetlen az odesszai vezeték "újjáélesztéséhez". A vállalat úgy véli, hogy ez a projekt Szerbia számára új lehetőségeket nyújtana, lehetőséget teremtve az orosz olajforrások alternatívájának kihasználására. Jelenleg Magyarország és Szerbia közösen dolgoznak egy új vezetékkapcsolat kiépítésén, amely még inkább erősítheti a két ország energetikai együttműködését.
Ha az EU ragaszkodik ahhoz, hogy a régió lemondjon egy megbízható ellátási útvonalról, akkor szerepet kell vállalnia egy valódi alternatíva létrehozásában
„Tedd különlegessé a szövegedet!” – javasolta Szabó.
A Mol jelenleg aktívan dolgozik létesítményeinek korszerűsítésén, hogy képes legyen nem orosz eredetű nyersolajat feldolgozni, amelynek költségei körülbelül 500 millió dollárra rúgnak. Jelenleg az Adriai-tengeren keresztül érkező nyersolaj-szállítmányok jelentik az egyetlen alternatívát az orosz olajforrásokkal szemben, de a vállalat vezetése aggodalmát fejezte ki a horvát Janaf vezetékezésének magas díjai miatt. Szabó megfogalmazta kétségeit a Janaf kapacitásával kapcsolatban is, amely szerintük nem biztos, hogy elegendő mennyiséget tudna biztosítani Magyarország és a környező régió számára, amennyiben az orosz nyersolaj-import leáll. A Janaf szóvivője viszont hangsúlyozta, hogy a cég bőséges kapacitással rendelkezik, és az EU előírásainak megfelelően, átlátható és méltányos árképzést alkalmaz.