Drónos megfigyelés segítségével ellenőrizték az autósokat, és bírságokat szabtak ki a Veszprémben található, vitatott útjelzésnél.

Az új KRESZ-ben részletesen bemutatásra kerül a cipzárelv helyes alkalmazásának szabálya, amely segíthet tisztázni a forgalmi rendet a megszűnő és továbbhaladó sávok esetében. Ennek a módosításnak éppen itt az ideje, hiszen az egyértelműsítés nem csupán az autósok számára, hanem a rendőrségnek is értékes támpontot nyújthat olyan ellentmondásos helyzetekben, mint amilyen a 8-as főút 57. kilométerénél megfigyelhető. Ott ugyanis egy enyhe kanyarban, mindössze néhány száz méteren belül mindhárom sáv eltűnik, azonban az útfenntartó Magyar Közút Zrt. már a megszűnő sávok előtt figyelmeztető táblával akadályozza meg az előzést.
Bár a szabályok értelmében a besorolás nem minősül előzésnek, a Veszprém vármegyei Rendőr-főkapitányság június elején jelentős közúti ellenőrzést végzett ezen a területen, ahol drónos megfigyelést alkalmaztak a forgalom monitorozására. A Facebookon megosztott felvétel tanúsága szerint több autóst megállítottak, és büntetést szabtak ki azokra, akik a megszűnő sávokból a továbbhaladó sávba próbáltak besorolni, figyelmen kívül hagyva az előzni tilos táblát. A videót eddig több mint 468 ezerszer nézték meg, és elméletileg harmincegy hozzászólás érkezett, ám cikkünk írásakor csak kettőt tudtunk elérni, mivel a rendőrség korlátozta a kommentelési lehetőségeket.
A videó kezdetén egy kereszteződésben egy piros lámpán áthajtó gépjármű megállítását rögzítette a kamera. A tizenkilencedik másodpercnél a felvétel átkapcsol a levegőből nézve a kereszteződés folytatására, ahol a megszűnő sávok után a nyolcas út két sávra szűkül. A megszorításokat kiemelték, és később jelezték, hogy az autókat az előzési tilalom megszegése miatt állították meg. A felvételen szereplő Volvo mellett feltűnik egy fehér Ford Transit furgon is, valamint két fehér autó és egy kék jármű, melyek vezetői szintén a forgalmi jelzések figyelmen kívül hagyásával használták az eltűnő sávokat. A videó végén világosan látható egy súlyos szabálysértés: egy sötét Mercedes kupé először átlépi a záróvonalat, majd egy szabályosan közlekedő autó közé furakodva újra átlépi a záróvonalat.
Pető Attila Kreszprofesszornak is megmutattuk az ellenőrzéshez készített drónfelvételt, és a látottak alapján ő is ellentmondásosnak találta a rendőrség akcióját, illetve a közúti jelzéseket. Mint kérdésünkre elmondta, nem korrekt eljárás előzni tilos táblát kitenni arra helyre, ahol eleve terelőnyilak jelzik az autósoknak, hogy el kell hagyniuk a lassítósávokat és be kell sorolniuk a szélső sávon haladók elé vagy mögé.
Ugyanakkor Pető hozzátette, hogy ha szó szerint értelmezzük a KRESZ vonatkozó szabályait, és a párhuzamos közlekedés szempontjából a lassítósávokat nem tekintjük forgalmi sávnak, akkor a megbüntetett autósok besoroló manőverei valóban előzésnek minősülnek. Ez esetben viszont fölmerül a kérdés, hogy mire szolgál a megszűnő sávok tábla utáni szakasza, ha azt szabálytalan használni.
A KRESZ előírásai szerint egy jármű akkor számít előzésnek, ha egy másik, az úttesten azonos irányban haladó jármű mellett haladunk el. Ezzel szemben, ha a forgalom párhuzamosan zajlik, és a járművek különböző forgalmi sávokban közlekednek, akkor az egymás melletti elhaladás nem minősül előzésnek. Érdekesség, hogy egy másik szabály értelmében az autóbusz öböl, a buszsáv, a kapaszkodósáv, valamint a gyorsító- és lassítósáv, továbbá a kerékpársáv figyelmen kívül hagyandó a párhuzamos közlekedés megítélésénél. Pető érvelése szerint ez azt jelenti, hogy a rendőrségi felvételen látható helyszínen valójában csupán egy sáv és két lassító sáv található. Így tehát ez az útszakasz nem alkalmas a párhuzamos közlekedésre.
A szakértő véleménye szerint a közútkezelő hibásan helyezte el a táblát, ami következtében csökkent a biztonságos besorolási zónák hossza az úttesten. Ennek következtében azok, akik komolyan veszik a tábla figyelmeztetését, kénytelenek a lehető leggyorsabban besorolni, hacsak nem akarják kockáztatni a bírságot. Pető állítása szerint ez sokkal veszélyesebb helyzetet teremt, mintha az autósoknak engednék, hogy az út kanyargós vonalát követve először a belső sávot, majd a középsőt elhagyva soroljanak be a továbbhaladó sávra.
Az egymásnak ellentmondó jelzésekkel kapcsolatban kérdéseket tettünk fel a Magyar Közút Zrt.-nek is. Azt a választ kaptuk, hogy a közlekedésbiztonságot akarták növelni a 8-as számú főút 57+184 km szelvényében, amikor a 2000-es évek elején Veszprém irányába felszerelték az előzni tilos táblát. A cég szerint ezen az útszakaszon mind az előzés, mind pedig a sávmegszűnés miatti visszasorolás veszélyes közlekedési helyzetet idézhet elő, ezért tiltották meg az egyik manővert.
A válasz további részleteiből kiderül, hogy a különleges táblakombináció nem számít egyedinek, és az útfenntartó szerv ezt nem tartja zavarónak. A Magyar Közúthoz eddig nem érkeztek panaszok a táblákkal és jelzésekkel kapcsolatban, ezért nem látják indokoltnak az előzési tilalom eltörlését vagy a tábla áthelyezését arra a szakaszra, ahol a 8-as út kétsávosra szűkül, és ahol a záróvonal is megakadályozza az előzést. A rendőrség felvételén látható eseményekről az útfenntartó nem kívánt nyilatkozni, így nem tudtuk meg, hogy a videón valóban előzés vagy csupán egymás melletti elhaladás zajlik, mielőtt a rendőrök intézkednek a megszűnő sávról érkező járművekkel.
Egy, névtelenséget kérő közlekedési szakértő véleménye szerint a 8-as út érintett csomópontjánál kialakított kétféle jelzés esetében az útfenntartó nem megfelelően vette figyelembe, vagy akár félreértelmezte a forgalomszabályozásra és a közúti jelzések elhelyezésére vonatkozó kormányrendelet előírásait, amelynek egy fontos része a következőképpen szól:
11. § (1) A közúti jelzések elhelyezését a KRESZ és a vonatkozó szabványok előírásainak figyelembevételével kell végezni. Ennek célja, hogy a járművezetők és a gyalogosok – függetlenül attól, hogy milyen napszak van – megfelelő távolságból észlelni tudják a jelzéseket, és azok alapján, akár helyismeret nélkül is, egyértelműen megérthessék a forgalmi helyzetet.
11. § (3) A közlekedési szabályok betartása érdekében tilos: b) olyan közúti jelzések alkalmazása, amelyek egymással ellentmondanak, beleértve a közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek és fényjelzőkészülékek közötti ellentéteket.
A szakértő hangsúlyozta, hogy az útfenntartónak érdemes lenne alaposan átgondolnia azt a gyakorlati közlekedési helyzetet, amikor az egyenesen haladó sávon torlódik fel a forgalom. Ilyen esetekben a táblázat szerint a megszűnő sávokból érkező autósok kénytelenek megállni, és várakozniuk kell, míg valaki beengedi őket, holott a mellette elhelyezett kiegészítő tábla szerint még 150 méterük lenne a besorolásra. A videó alatt megjelenő két komment közül az egyik éppen ezt a dilemmát tükrözi, és bár angol nyelven íródott, így is háromszázhetven lájkot zsebelt be. Ha a rendőrség úgy véli, hogy ez tökéletesen megjeleníti a felvételeken észlelhető legnagyobb problémát, akkor joggal állíthatjuk, hogy nem tévedett. Idézzük is:
Ok, when I am in the left lane, faster, and the no overtake sign comes, do I have to stop overtaking and stop and wait till there is a space in a right lane? - Magyarul: Oké, tehát amikor a bal oldali sávban vagyok és gyorsabban haladok, mint akik a továbbhaladóban mennek, majd az előzni tilos táblához érek, akkor abba kell hagynom az előzést, majd meg kell állnom és meg kell várnom, amíg lesz hely a jobb oldali sávban?
Egy közlekedésrendészeti szakértőnk véleménye szerint problematikus, hogy az autósokat éppen azon a szakaszon állítják meg, ahol csupán egy sáv áll rendelkezésre a továbbhaladásra. A jogszabályok értelmében a rendőröknek joguk van a forgalom zavarására, amennyiben az körülményeik megértésével indokolt, azonban elengedhetetlen, hogy ne idézzenek elő balesetveszélyt, és ne tegyenek kockára az intézkedés alá vont járművezetők biztonságát. Az intézkedést végrehajtó rendőrök felelőssége, hogy a művelet végéig megőrizzék a közlekedés résztvevőinek védelmét.
Hogy pontosan miért nem használhatják fel a megszűnő sávok utolsó 150 méterét a 8-as út veszprémi szakaszán közlekedők, arról már a Veszprém vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtóosztályát kérdeztük. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy szakmailag megfelelően tartják-e a videón szereplő intézkedést, illetve indokoltnak tartják-e az előzési tilalmat ezen a helyen.
A rendőrség állásfoglalása szerint a felvételen világosan megfigyelhető, hogy a járművek nem csupán a sávváltás szabályait sértették meg, hanem a sáv előzési manőverekhez való használatát is figyelmen kívül hagyták. Ez a magatartás jelentősen növelte a többi közlekedő kockázatát. A hatóságok hangsúlyozták, hogy az ilyen viselkedés teljesen ellentétes a kulturált közlekedés elveivel. Továbbá, a megszűnő sáv mögötti „előzni tilos” tábla után besoroló autók fékezésre kényszeríthetik a forgalomban lévő többi járművet, ami sok esetben szabálytalan irányváltásokhoz és kanyarodásokhoz vezet. Ezek a helyzetek gyakran baleseteket okoznak, ahol személyi sérülések is előfordulhatnak. Az ilyen események következtében komoly forgalmi torlódások alakulnak ki, amelyek hátráltatják a többi közlekedőt is. A Veszprém vármegyei rendőrök elkötelezetten dolgoznak a balesetek számának csökkentésén, hogy biztonságosabbá tegyék az utakat.