Az észtek nem korlátozzák a telefonok használatát az iskolákban, és az oktatás jövőjét a mesterséges intelligencia fejlesztésére összpontosítják.

Miközben sok helyen (így Magyarországon is) betiltják az okostelefonokat az iskolákban, az új oktatási nagyhatalomnak tartott Észtország más stratégiát választott: a diákokat kifejezetten kérik, hogy használják az eszközeiket az órákon, és szeptembertől saját MI-fiókot is kapnak.
"MI-ugrás" néven most országos kezdeményezést indul az országban, amelynek célja, hogy a diákokat és tanárokat "világszínvonalú mesterségesintelligencia-eszközökkel és készségekkel" vértezze fel. A kormány OpenAI-licencekről tárgyal, így Észtország az iskolai MI-használat egyik tesztországává válik. A tanárokat is kiképzik majd a technológia használatára, és a cél bevallottan az, hogy Észtországot "az egyik legokosabb MI-felhasználó nemzetté" tegyék majd, nemcsak a világ egyik legdigitalizáltabb országává.
A stratégia alapvető eleme, hogy ösztönzi a diákok okostelefon-használatát, amit Kristina Kallas oktatási miniszter a Guardiannek kifejtett: Észtországban nincs tilalom az iskolákban a telefonok használatára. Sőt, az okostelefonok a rendkívül sikeres digitális oktatáspolitika szerves részét képezik. "Őszintén szólva nem tapasztaltam problémákat" - nyilatkozta. "Az iskolák saját maguk határozzák meg a szabályokat, amelyeket helyben betartanak. A mobiltelefonokat tanulási célokra használjuk."
Idén októberben helyhatósági választásokra készülhetünk, ahol a fiatalok, egészen pontosan a 16 évesek is részt vehetnek a szavazásban. Az izgalmas újdonság, hogy a voksukat online, akár a mobiltelefonjuk segítségével is leadhatják. Szeretnénk, ha a fiatalok ezt az eszközt arra használnák, hogy teljes mértékben kihasználják állampolgári jogukat: tájékozódjanak, elemezzék a különböző politikai programokat, és aktívan részt vegyenek a választási folyamatban. Furcsa lenne, ha az iskolai környezetben, ahol a tudás és a véleménynyilvánítás alapvető értékek, nem engednénk meg nekik, hogy mobiltelefonjaikat a közéleti részvételük támogatására használják.
- emelte ki, hozzátéve, hogy ahelyett, hogy szigorú tilalmakat alkalmaznának, inkább irányelveket ajánlanak a telefonhasználatra vonatkozóan. Azonban megjegyezte, hogy a legtöbb iskola saját belátása szerint alakítja ki ezeket a szabályokat.
A szabályok úgy lettek kialakítva, hogy a szünetek alatt tiltsák a telefonok használatát, viszont az órák során, ha a tanár igényli, a diákok bátran elővehetik őket, hiszen gyakran szükség van a telefonra különféle feladatok vagy gyakorlatok elvégzéséhez.
Észtország már hosszú évtizedek óta kiemelt figyelmet fordít a technológia integrálására az oktatási rendszerében. Az 1997-es Tiigrihüpe (Tigrisugrás) program révén minden iskola gyors ütemben csatlakozott az internethez, így megteremtve a digitális tanulás alapjait. Jelenleg az okostelefonok és a mesterséges intelligencia jelentenek új kihívásokat és lehetőségeket az oktatásban, amelyek tovább formálják a jövő tanulási élményeit.
A kihívás az, hogy a fiatalok magasabb szintű kognitív készségeit fejlesszék, mert a többit az MI jobban és gyorsabban meg tudja oldani.
"Ez sürgető kérdés" - mondta a miniszter. "Evolúciós kihívással állunk szemben. Vagy gyorsabb gondolkodású, magasabb szintű gondolkodásra képes lényekké fejlődünk, vagy a technológia átveszi a tudatunk irányítását."
Az 1,4 millió lakosú balti ország az utóbbi években Európa élvonalába került az OECD nemzetközi diákfelmérésében (PISA), megelőzve közeli szomszédját, a széles körben oktatási bezzegországnak tartott Finnországot is.