Az mesterséges intelligencia egyre inkább a mindennapi életünk szerves részévé válik, azonban a munkánk védelme és tisztelete továbbra is kiemelten fontos marad!


Új műsorvezető érkezik az RTL sikeres műsorának élére: egy igazán különleges személy lép a képernyőre - nézd meg a videót!

A Világgazdasági Fórum legújabb Future of Jobs jelentése aggasztó jövőképet rajzol: a vállalatvezetők 41%-a tervezi, hogy 2030-ig leépít bizonyos munkavállalói köröket, elsősorban a mesterséges intelligencia térnyerése miatt. A változások legelőször az egyszerűbb adminisztratív pozíciókat érintik, mint például a postai vagy banki dolgozók, de a sorban ott szerepelnek az adatrögzítők és grafikusok is. Ráadásul a sofőrök sem érezhetik magukat biztonságban a technológiai fejlődés árnyékában.

A Blikk különböző szakmákban dolgozó hétköznapi embereket szólított meg, hogy megtudja, aggódnak-e a mesterséges intelligencia által jelentett munkahelyi fenyegetés miatt.

- Igen, tudom, hogy az elektromos autókban van már önvezető technológia és néhány távoli országban tesztjelleggel elindították a vezető nélküli taxiszolgáltatást, de én úgy gondolom, sofőrökre szükség lesz. Legalábbis nálunk még hosszú ideig, hiszen évtizedekkel vagyunk lemaradva a legfejlettebb országoktól - magyarázta a taxisként dolgozó Németh László.

Még a GPS sem mindig megbízható, így hogyan is várhatnánk el, hogy egy robot biztonságosan vezessen minket? Olvastam egy érdekes esetet, ahol Amerikában egy vezető nélküli taxi meghibásodott, és bezárta az utasát, aki ezután kénytelen volt körözni az autóval. Elgondolkodtató, nem?

- tette hozzá.

Kollár Máté és Kollár József, a szobafestő mesterek, egyelőre nem gondolkodnak pályaváltáson. Véleményük szerint az emberi kéz pótolhatatlan az építőiparban, különösen a festés területén. Noha már léteznek festőrobotok, amelyek képesek a kívánt színt kikeverni és precíz, cseppmentes munkát végezni, ők még mindig a hagyományos módszerek mellett állnak ki, hiszen a szakértelem és a kreativitás élő kezeket igényel.

Gyakran úgy tűnik, hogy az emberek naivan örvendeznek a robotok és a ChatGPT által nyújtott új lehetőségeknek, valamint a különféle alkalmazások előnyeinek. Azonban a szakértők figyelmeztetnek: nem kell sok idő, és elérkezhet az a pillanat, amikor ezek a technológiák komoly veszélyt jelentenek a megélhetésükre...

Nógrádi József, a Trenkwalder munkaerőpiaci szakértője rámutatott, hogy a mesterséges intelligencia hatása szinte minden szektort érinteni fog. Az elkerülhetetlen változásokra nem érdemes tétlenül várni; a vállalatoknak és a munkavállalóknak is proaktívan kell felkészülniük a jövő kihívásaira.

- A munkaerőpiacra leginkább ott lépnek be új szereplők, ahol jelenleg a legnagyobb az emberhiány. A munkaadók kénytelenek algoritmusokkal és robotokkal pótolni a hiányzó munkaerőt, és idővel felfedezik, hogy a megmaradt néhány munkavállalóra sincs már szükségük - fejtette ki Nógrádi.

Az elképzelés nem az, hogy holnaptól mindenki feláll és elhagyja a munkahelyét, hanem arról van szó, hogy ha egy ügyfélszolgálatos többször is felmond, a cég már nem keres új munkatársat a helyére, hanem inkább a mesterséges intelligencia alkalmazására vált. Ezért különösen azok vannak nagyobb veszélyben, akik jelenleg hiányszakmában dolgoznak, pedig azt gondolják, hogy a szakértelmük védettséget nyújt számukra. Az ő bérköltségük olyan magas, hogy előbb-utóbb gazdaságosabbá válik robotokat vásárolni. A mezőgazdaság területén is megfigyelhető, hogy önvezető kombájnok és automatikus gyomirtó, locsoló rendszerek működnek, és éppen ezekben a szektorokban tapasztaltak munkaerőhiányt a közelmúltban.

Az öregedő társadalom előtt álló egyik legnagyobb kihívás az idősek gondozása. A megoldás? Robotok! Persze nem a klasszikus sci-fi filmekből ismert gépek formájában, hanem inkább olyan innovatív eszközökre gondoljunk, amelyek folyamatosan figyelik az idősek egészségi állapotát, és ha bármilyen probléma merül fel, azonnal értesítik az egészségügyi szakembereket. Magyarországon már elérhetőek olyan fejlesztések is, amelyek forradalmasítják a diagnosztikai eljárásokat: a kellemetlen kolonoszkópiás vizsgálat helyett a páciens egy kapszula méretű eszközt nyel le, amely végigutazik a bélrendszeren, és útközben rengeteg képet készít. A mesterséges intelligencia pedig képes szelektálni, és csak azokat az adatokat továbbítani az orvosnak, amelyek valószínűsíthetően betegségre utalnak. Ezzel nemcsak a vizsgálatok kényelmét növeljük, hanem a kezelés hatékonyságát is javítjuk.

Nap mint nap alkalmazom a mesterséges intelligenciát, hogy még eredményesebbé váljon a munkafolyamatom, és megkönnyítsem a napi feladatokat. Csapatunk legújabb tagja, Pepper robot, szintén hozzájárul a közös munkához: rendezvényeken és kiállításokon képviseli a vállalatot, bemutatva innovációinkat, miközben segít kapcsolatokat építeni a látogatókkal. Nem helyettesít minket, hanem kiegészíti a tevékenységünket, és elősegíti, hogy még hatékonyabban érjük el a kitűzött céljainkat - mondta Szanda-Oroszi Gréta, kommunikációs referens.

Holló Dénes, a tapasztalt beszerzési szakértő, az éttermek élelmiszerárainak piacát mérlegeli. Jól tudja, hogy a közelgő időszak tele lesz kihívásokkal, amelyekre fel kell készülni.

Az életem során mindig is középpontban állt a tanulás, és most a mesterséges intelligencia alkalmazásának elsajátítása is a céljaim között szerepel a munkám során. Mélyen hiszek abban, hogy a tudás folyamatos bővítése elengedhetetlen a fejlődéshez és a sikerhez.

- Kérlek, formáld át a szavaimat, hogy valami igazán különlegeset kapjunk - kérte.

Ez a pozitív hozzáállás rendkívül fontos, hiszen az élet folyamatosan változik, csak az átalakulás mértéke marad rejtély.

A mai világban már nem csupán az a kérdés, hogy az emberszabású robotok mennyire képesek elegánsan mozogni, hanem sokkal inkább az, hogy milyen személyiségjegyekkel rendelkezzenek, és hogyan létesítsenek kapcsolatokat a körülöttük lévőkkel. Az önvezető autók elterjedése szintén nem technikai kihívásokon, hanem jogi kereteken ütközik. Jelenleg három amerikai városban már tesztelik ezeket a járműveket, amelyek 40%-kal megbízhatóbban teljesítik a vezetést az emberi sofőröknél. Eddig 12 millió kilométert tettek meg, és mindössze három balesetük volt, amelyek ráadásul nem is a saját felelősségükből adódtak - emelte ki Nógrádi József.

Kínában egy innovatív autógyár működik, ahol a gyártási folyamatokat 700 robot irányítja, míg csupán 20 fős emberi személyzet segíti a működést. Ez a helyzet arra kényszeríti a gyártósoron dolgozókat, hogy folyamatosan fejlesszék tudásukat, így az élethosszig tartó tanulás vált a normává. A vállalatoknak pedig kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a felnőttképzésre és az átképzésekre, hogy alkalmazottaik naprakészen követhessék a technológiai fejlődést.

Related posts