"A lányok számára is elengedhetetlen, hogy legyenek példaképeik, hiszen a gyermekeinkkel való játék módja is meghatározó jelentőségű."


A nemek közötti eltérések már korán megmutatkoznak, sokkal előbb, mint azt sokan sejtenék. Sztereotípiák, inspiráló példaképek és lehetőségek témájában folytattunk diskurzust Szél Dávid pszichológussal.

A LEGO Csoport legújabb kutatása rávilágít, hogy a szülők közel 75%-a úgy gondolja, a lányok számára hiányoznak a jól látható példaképek, és a médiában jellemzően a férfiak teljesítményei kapnak kiemelt figyelmet. Ez a tendencia nem csupán a lányok önbizalmát csökkentheti, hanem hosszú távon az innováció terén is csökkentheti a sokszínűséget. Az anyák 96%-a azt állítja, hogy a mindennapi életben aktívan hozzájárul a gyermekeik fejlődéséhez, azonban a LEGO felmérése alapján csupán 60%-uk érzi magát jónak ebben a szerepben, míg a férfiak esetében ez az arány 68%.

A kreatív folyamat, beleértve az építést is, lényegében független a nemtől. Ugyanakkor a nemi szocializáció nagyon korán megkezdődik, ami azt jelenti, hogy a fiúk és lányok viselkedését különböző elvárások mentén formáljuk. Például a fiúknak általában „fiús” játékokat választunk, míg a lányoknak a „lányos” alternatívákat preferáljuk. Ezek a reakciók nem tudatos döntések a szülők részéről; sokkal inkább a társadalmi normák, a kultúra, a divat és a történelem befolyásolják őket, hiszen mi is így nőttünk fel. Viszont érdemes ezen változtatni. A legjobb módja ennek, ha figyelembe vesszük gyermekeink egyéni jellemét és választásait. Ne mi válasszuk ki a gyümölcsöt, amit a kezükbe adunk, hanem hagyjuk, hogy felfedezzék, mit szednek le a fáról – mondta Szél Dávid pszichológus, akit a sztereotípiákról, a nemek egyenlőségéről és lehetőségeikről kérdeztünk a felmérés kapcsán.

Szél Dávid úgy véli, hogy a különbségek már korán megjelennek, sokkal előbb, mint ahogyan azt elsőre gondolnánk. "Elsőre talán apróságnak tűnik, de ha folyamatosan az a gyakorlat, hogy egy kislányt, aki sír, azonnal megpróbálunk megnyugtatni, míg egy fiú esetében inkább a fegyelmezés kerül előtérbe, akkor ezek a viselkedési minták fokozatosan, de biztosan beépülnek a gyerekek világába" – mondja a pszichológus, ezzel is rávilágítva, hogy a társadalmi elvárások mennyire befolyásolják a gyermekek fejlődését.

Egy klasszikus kísérlet tanulságos eredménye rávilágít arra, hogy mennyire mélyen gyökereznek bennünk a társadalmi beidegződések. A kutatók egy évnél fiatalabb gyermekeket öltöztettek fel fiús vagy lányos ruhákba, majd felnőtt megfigyelők figyelték őket játék közben. "A felnőttek figyelme nem arra irányult, hogy a gyerekek mit csinálnak, hanem arra, hogy milyen öltözékben vannak. Ha egy kislányként azonosított baba autót vett a kezébe, azt azonnal elvették tőle, és egy babát adtak helyette" - emlékszik vissza Szél Dávid a kísérlet eredményeire.

Sok szülő csak akkor ébred rá, hogy akaratlanul is a sztereotípiák fogságába ejtette a gyermekét, amikor az már eljutott az óvodás vagy akár iskolás korba. A jó hír azonban az, hogy soha nem késő változtatni ezen a helyzeten. "A pszichológia abban reménykedik, hogy mindig van lehetőség a változásra. A legfontosabb, hogy a szülők a gyermek viselkedésére és személyiségére összpontosítsanak, és ne arra, hogy fiú vagy lány. Nem azért kell babával vagy autóval játszania, mert a neme ezt megkívánja, hanem mert ő maga azt szeretné" – emeli ki Szél Dávid.

A pszichológus hangsúlyozza, hogy komoly problémát jelent, hogy a történelem és az irodalom órákon, sőt a tudományos diskurzusban is sokkal gyakrabban találkozunk férfiak nevével, mint nőkével. "Ha mégis felbukkan egy női példa, az általában olyan karakterekhez kötődik, mint Teréz anya vagy Diana hercegnő, akik a gondoskodás és az érzékenység megtestesítői. Ezzel pedig megerősítjük azt a sztereotípiát, miszerint egy nő akkor válik igazán nővé, ha gyengéd és figyelmes. Az olyan női alakok, mint a hadvezérek, űrhajósok vagy feltalálók, sokkal ritkábban kapnak teret" - mondja a szakember.

Ezért lényeges, hogy a szülők aktívan kutassanak olyan példaképeket, akik inspirálhatják gyermekeiket.

A példaképek felfedezése bizony nem mindig magától értetődő, és a körülmények is gyakran megnehezítik a dolgot. Szülőként nekünk is aktívan részt kell vennünk ebben a folyamatban. "Nem elegendő csupán a jól ismert nevekhez ragaszkodnunk. Amikor észrevesszük, hogy gyerekünket valami különösen vonzza - legyen az a matematika, a sport vagy a művészetek - érdemes tudatosan felkutatni azokat a nőket és férfiakat, akik ezen a területen kiemelkedőek. Időt kell szánnunk a kutatásra, olvasgatni, beszélgetni, keresgélni. Ez bizonyos értelemben munka, de a befektetett energia megtérül, hiszen így a gyerek nem csupán egyetlen példaképhez kötődik, hanem egy gazdagabb választékból meríthet inspirációt és motivációt" - emeli ki.

A LEGO kutatás eredményei arra világítanak rá, hogy a játék gyakran jutalomként jelenik meg a szülők szemében: a válaszadók 62%-a csupán akkor engedi meg a gyereknek a játékot, ha az előbb teljesítette a házi feladatát vagy egyéb kötelezettségeit. Szél Dávid azonban kiemeli, hogy a közös játék nem csupán a szülő-gyerek kapcsolat elmélyítésére szolgál, hanem a gyermek önbizalmának fejlődésére is rendkívül jótékony hatással van. "A játék egy olyan teret biztosít, ahol a gyerek szabadon próbálkozhat, hibázhat, és közben tapasztalhatja az elfogadást. Ez az élmény segíti elő, hogy a jövőben bátran kérdezzen, kísérletezzen és álmodjon. Bátorítsuk tehát a lányokat is, hogy minél többet építsenek és alkossanak!" – hívja fel a figyelmet arra, amit a mindennapok során érdemes szem előtt tartanunk.

Related posts