A diplomások körében egyre nagyobb az érdeklődés a vállalkozásalapítás iránt: a friss végzettek harmada már öt évnyi alkalmazotti tapasztalat után a saját vállalkozás indítását fontolgatja.

A magyar fiatalok karrierálmai az idő múlásával jelentős átalakuláson mennek keresztül: friss diplomásként a fiatalok 71%-a még az alkalmazotti munka mellett kötelezi el magát, azonban öt év elteltével ez az arány drasztikusan csökken, csupán 52% marad hű a hagyományos pályához. Eközben a vállalkozásindítást tervezők száma a korábbi 14%-ról 33%-ra emelkedik – derül ki egy nemzetközi kutatás eredményeiből. Az OTP Bank új kezdeményezése, az OTP Junior Piacralépők, kifejezetten ezen fiatal vállalkozókat kívánja segíteni, támogatva őket álmaik megvalósításában.
A friss magyar diplomások körében figyelemre méltó tendencia figyelhető meg: a legújabb GUESSS nemzetközi kutatás adatai szerint a frissen végzett fiatalok 71,1%-a tervezi, hogy közvetlenül a diploma megszerzése után alkalmazottként helyezkedik el. Azonban, ahogy telik az idő, ez az arány öt év elteltével drámaian csökken, és csupán 51,8%-ra zsugorodik. Ezzel párhuzamosan a vállalkozás indítására készülők aránya jelentős növekedésnek indul, hiszen míg öt évvel a diploma megszerzése előtt csupán 13,8%-uk tervezett saját vállalkozás indításával, addig ez az arány mára 32,9%-ra emelkedett.
A fiatalok jellemzően először alkalmazottként gyűjtenek tapasztalatot, majd bátrabban vágnak bele saját vállalkozásba
- fejtette ki Sáfrányné Gubik Andrea, a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának egyetemi oktatója.
A kutatás rámutatott a különböző képzési területek közötti eltérésekre is: a gazdálkodás és menedzsment, az állam- és jogtudományok, valamint a művészettudományok hallgatói a legnyitottabbak a vállalkozásindítás lehetőségére. Ezzel szemben a természettudományi, matematikai és informatikai szakokon tanulók általában a stabil, alkalmazotti karriert preferálják. Emellett a kutatás hangsúlyozza a családi háttér jelentőségét is: azok a fiatalok, akiknek szülei vállalkozók, nagyobb valószínűséggel mernek belevágni saját üzletükbe.
A fiatal vállalkozók számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy elérjék a közönséget és szélesebb körben népszerűsítsék munkájukat. Ebben a törekvésben nyújt támogatást az OTP Bank legújabb kezdeményezése, az OTP Junior Piacralépők című műsora. A program epizódjai 2025. június 18-tól válik elérhetővé a bank YouTube csatornáján, ahol tíz ambiciózus, pályakezdő fiatal vállalkozó méri össze tudását. A verseny tétje nem más, mint egy 10 millió forintos fődíj, amelyet a győztes saját vállalkozásának fejlesztésére használhat fel.
A fiatal generáció számára napjainkban egyre nagyobb jelentőséggel bírnak azok a tudások és készségek, amelyek elengedhetetlenek egy vállalkozás elindításához, valamint sikeres és fenntartható működtetéséhez. Ezen igények felismerésével az OTP Bank elindította az OTP Junior Piacralépők vállalkozói versenyt és műsort, melynek célja, hogy támogassa az ambiciózus fiatalokat tudásuk fejlesztésében és álmaik megvalósításában.
- tudtuk meg Dancsné Engler Bernadettől, aki az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozói üzletágát irányítja.
A műsor célja, hogy a fiatalok kreatív ötletein keresztül bemutassa a vállalkozásindítás izgalmas kihívásait és lehetőségeit. A résztvevők valós üzleti feladatokkal néznek szembe, miközben három hónapig tartó szakmai mentorálásban részesülnek. A mentorok között találjuk Cserháti-Herold Jankát (Hormonmentes.hu), Tóth Simont (Simon's Burger) és Wettstein Albertet (Munch), akik nemcsak szakmai tanácsokkal segítik a fiatalokat, hanem saját, éveken át felhalmozott vállalkozói tapasztalataikat is megosztják, hogy a versenyzők a lehető legjobban felkészülhessenek a kihívásokra.
A nyolc epizódból álló műsor nyertesét a döntőt követően, ősszel ismerhetik meg a nézők. A műsor gyártását a Kráss Kontent végzi az OTP Bank megbízásából.