A dán divat új fénykorát éli, és a Ganni első párizsi bemutatója ezt tökéletesen megmutatta. A márka nem csupán a skandináv stílusra épít, hanem egyedülálló módon ötvözi a modern dizájnt a fenntarthatósággal. A bemutató során a kifutón felvonuló kreációk
Ditte Reffstrup, a Ganni kreatív vezetője, a 2025-ös tavaszi-nyári kollekció bemutatójának utolsó pillanataiban a párizsi kifutón modellek társaságában ragyogott. A látványos eseményről készült felvételt Monica Feudi örökítette meg.
A Ganni márkanév ma már egyet jelent az örömteli, demokratikus divattal, amely nemcsak trendeket teremt, hanem értékeket is közvetít. Ditte Reffstrup, a Ganni kreatív igazgatója a 2025-ös tavaszi-nyári kollekcióval Párizsba repítette a márkát, újraértelmezve a dán design határait. Az interjúban Ditte a párizsi bemutató döntésének hátteréről, a Ganni alapvető szellemiségéről és a kollekció progresszív üzenetéről beszél.
A Ganni show az egyik legemlékezetesebb esemény volt a Koppenhágai Divathéten. Miért döntöttetek úgy, hogy idén Párizsban mutatjátok be az új kollekciótokat?
A párizsi bemutatóra való átállás egy jól átgondolt lépés volt számunkra. Koppenhága mindig is a Ganni szívének számított, de az elmúlt két szezonban, amelyet a bemutatóink jövőjének mérlegelésére szántunk, egyértelművé vált, hogy készen állunk egy új fejezetre a növekedés és a márkaépítés terén. Párizs, mint a divathetek csúcspontja, természetes választás volt számunkra, hogy itt is megmutassuk magunkat és új inspirációkat merítsünk.
A francia és a dán divatipar közötti különbségek sokrétűek és érdekesek. Franciaország, különösen Párizs, a divat fővárosának számít, ahol a klasszikus elegancia és a kifinomultság dominál. A francia divat gyakran a luxusmárkák, a couture és a hagyományos mesterségbeli tudás köré épül. A tervezők nagy hangsúlyt fektetnek a részletekre, a minőségre és a hagyományos technikákra, így a francia stílus általában időtlen és elegáns. Ezzel szemben a dán divatipar a minimalizmusra és a funkcionalitásra épít, amely a skandináv design filozófiájának szerves része. A dán márkák gyakran igyekeznek fenntarthatóbb megoldásokat alkalmazni, és a mindennapi viseletre koncentrálnak, amely praktikus, de mégis stílusos. A dán divatban a lazaság és a kényelem hangsúlyozása jellemző, így a színek és formák sokkal játékosabbak és fiatalosabbak lehetnek. Összességében a francia divat a klasszikus, elegáns vonalakra és a luxusra összpontosít, míg a dán divat a modern, praktikus és fenntartható megoldásokat helyezi előtérbe. Mindkét ország sajátos karakterével és stílusával gazdagítja a globális divat világát.
A dán divatvilág sokkal inkább a helyi színek és stílusok sokszínűségére épít, ami teret enged a merész kísérletezésnek és egy laza, játékos megközelítésnek. Bevallom, amikor Párizsba érkeztem, egy kicsit megijedtem – olyan volt, mintha hirtelen a "nagyok" közé kerülnék, ahol az elvárások a csillagokba rúgnak. De ez az új energia, amit a város sugároz, hihetetlenül jót tett a csapatunknak; mindenkiben felerősítette az elszántságot, és izgalommal töltötte el a légkört.
A dán design alapvető elemei, amelyek tükrözik a Ganni márka szellemiségét, a letisztultság, a funkcionalitás és a fenntarthatóság. A dán design filozófiája a minimalizmusra épül, amely a formák egyszerűségében és az anyagok kiváló minőségében mutatkozik meg. A Ganni esetében ez a megközelítés a színek merész használatával és a játékos mintákkal párosul, így a klasszikus elemek friss, modern értelmezést nyernek. A funkcionalitás szintén kulcsfontosságú, hiszen a Ganni ruhái nemcsak esztétikusak, hanem praktikusak is, lehetővé téve a viselőik számára, hogy kényelmesen és magabiztosan mozogjanak a mindennapi életben. Emellett a fenntarthatóságra való törekvés, amely a dán design szerves része, szintén megjelenik a Ganni kínálatában, hiszen a márka elkötelezte magát a környezettudatos anyaghasználat mellett. Ezek az alapelvek együttesen formálják a Ganni jellegzetes stílusát, amely a dán design esszenciáját ötvözi a modern divat dinamikájával, így létrehozva egy egyedi, mégis könnyen viselhető kollekciót.
A Ganni számára a divat örömteli és inkluzív megközelítése a lényeg, amely emellett inspirálhat egy felelősségteljesebb működési módot is - anélkül, hogy engednénk a dizájn vagy az esztétika színvonalából.
Mit gondolsz, mi a legfontosabb lépés, amit a fast fashion ipar működésével kapcsolatban sürgősen meg kellene tenni?
Úgy vélem, itt az ideje, hogy egy kicsit lelassítsunk, és tudatosabban figyeljünk a saját belső ritmusunkra. Fontos, hogy fokozott figyelmet szenteljünk az alapanyagoknak, hiszen ezek gyakorolják a legnagyobb befolyást életünkre.
Szerinted manapság az aktivizmus elengedhetetlen része a divatvilágnak?
Bár a jelentős átalakulás felelőssége elsősorban a vállalatok és a kormányok vállán nyugszik, mély meggyőződésem, hogy a mikroaktivizmus ereje óriási. Minden egyes cselekedet és döntés, legyen az kicsi vagy nagy, hozzájárul a változáshoz és formálja a jövőt.
Kik azok az aktivisták, akik a leginkább inspirálnak téged?
Jane Fonda és Vivienne Westwood. Mindketten igazi ikonok!
Természetesen! A Párizsban bemutatott kollekció számomra nem csupán egy újabb lépés a divat világában, hanem egy különleges utazás, amely tele van érzelmekkel és személyes élményekkel. Ez a mérföldkő azt jelenti számomra, hogy a kreativitás és a szenvedély egy új szintre lépett. Minden egyes ruhadarab mögött ott rejlik egy történet, egy élmény, vagy éppen egy emlék, amely inspirált a tervezés során. A kollekció üzenete a sokszínűség és az önkifejezés fontossága. Azt szeretném, ha a viselői éreznék, hogy ezek a ruhák nem csupán textilből készült darabok, hanem a személyiségük kifejeződései is. Minden egyes ruhadarab olyan értékeket hordoz magában, mint az elfogadás, az önbizalom és a bátorság, hogy kiálljunk önmagunkért. Párizs egy varázslatos város, ahol a művészet és a divat találkozik – és ez a kollekció egy kis darabját hozza el ennek a varázslatnak, megmutatva, hogy a divat hogyan formálhatja a mindennapjainkat és az identitásunkat.
Számomra a párizsi bemutató egy valóra vált álom volt. Hihetetlen élmény, és nagyon hálás vagyok a szeretetért és támogatásért, amit kaptunk. Ez a kollekció a különböző anyaginnovációk varázsából merít inspirációt, és a Fabrics of the Future (A GANNI 2019-ben indított "Fabrics of The Future" programja úttörő anyagokat fejleszt a fenntartható divatért, mint a BioFluff és az Ohoskin) platformunk munkáját tükrözi. Olyan, mintha egyfajta modern alkímia lenne, amely egy erős női közösségre - egy testvériségre - épül, akik magabiztosak, erősek, és büszkén vállalják progresszív értékeiket.
A GANNI Playbook egy gyakorlati kézikönyv, amely bemutatja, hogyan lehet a fenntarthatóságot egy divatvállalkozás alapjaiba beépíteni. Nicolaj Reffstrup, a GANNI társalapítója, és Brooke Roberts-Islam iparági író őszintén tárják fel, hogyan vezetett a márka sikere egy új, felelősségteljesebb üzleti út felé. A könyv kendőzetlenül szembesít a divatipar környezeti hatásaival, és megmutatja, hogyan érhető el pénzügyi siker úgy, hogy közben figyelembe vesszük a jövő kihívásait. A történet inspiráló példát nyújt mindazok számára, akik a felelős üzleti modell mellett elköteleződnének. Kizárólag a GANNI.com oldalon és a GANNI üzletekben érhető el.